fbpx

Príbeh za zdravším životom s E66

Pán Peter si požiadal o úpravu životosprávy cez túto stránku e66.sk. V dotazníku uviedol, že ho inšpiroval jeden z príbehov z relácie Extrémne premeny. Ako veľa iných aj on vyskúšal už množstvo diét ale, žiaľ, hmotnosť počas rokov iba narastala.

Peter je manažér vo veľkej spoločnosti, pracuje dlhé hodiny hlavne za počítačom. Pohybu má počas dňa málo a väčšinu jedla zje po návrate domov. Predtým neraňajkoval, obed zjedol narýchlo v jedálni alebo nejakým fast-foodom pri počítači a doháňal to potom večer doma. Cez deň zvykol ešte piť kolu.

Už pri úvodnej konzultácii bolo jasné, že mám pred sebou človeka odhodlaného na zmenu. Od začiatku sa mu páčil fakt, že nejde o žiadnu diétu ale o nastavenie zdravého stravovacieho režimu, ktorý mu bude prospievať. Fakt, že aj vďaka tejto strave chudli aj účastníci Extrémnych premien ho neuveriteľne motivoval, viackrát sa k tomu vrátil. On totiž ani nepotreboval schudnúť tak veľa, navyše mal iba okolo 30 kilogramov. Pri výške 190 cm mal v tom čase 110 kg, pričom jeho zdravá hmotnosť je okolo 80 kg. Citujem: “Ak vedeli v tej relácii schudnúť aj 90 kíl, tak ja to mám o 66 % ľahšie :-)”

Z dotazníka a úvodnej konzultácie nám vyšli tieto požiadavky a obmedzenia, ktoré som potom zohľadnila v jedálničku pre Petra:

● Mal vysoký krvný tlak, užíva liek Co-Amlessa
● Má intoleranciu na laktózu
● Nemá rád zeler, avokado a ryby
● Snaží sa obmedzovať mäso
● Jedáva 3x denne – obed, olovrant a večeru (niekedy aj druhú večeru)

Vyzbrojená všetkými informáciami som sa pustila do tvorby jeho stravovacieho plánu na mieru.

1. Pri vysokom krvnom tlaku je potrebné si dávať pozor na tuky, ale tiež soľ. Nasýtené tuky by mali byť zastúpené v minimálnom množstve. Naše jedálničky majú tieto dve zložky prirodzene v minimálnych množstvách, takže tu nemusím nič upravovať, ale pre istotu som to Petrovi uviedla v inštrukciách k jedálničku

2. Liek Co-Amlessa interaguje vo vysokej miere s grepmi, mandarínkami a červenými pomarančmi, takže som tieto potraviny z jedálnička vynechala, aby sa neznižoval účinok lieku.

3. Aplikácia, ktorú používam umožňuje vyradenie alergénov, takže vylúčenie laktózy je hračka

4. Zeler, avokádo a ryby označím ako nepreferované potraviny, takže ich potom ľahko identifikujem, aby som ich v receptoch nahradila inými potravinami.

5. Jedálniček nastavím na 5 jedál denne. Petrovi pomôže rozloženie stravy v rámci celého dňa, aby to potom nedoháňal vo večerných hodinách.

S Petrom sme sa videli na výstupnej konzultácii v našej lekárenskej ambulancii v Nitre. Jedálniček odoslaný na jeho email si už stihol naštudovať, recepty sa mu veľmi páčili, takže sme sa mohli sústrediť na praktickú stránku. Poradila som mu tipy, ktoré fungujú väčšine mojich pacientov.

● Raňajky nemusia byť nič náročné, keď sa zvolia jednoduché recepty. Praženica so zeleninou a pečivom, ovsená kaša s ovocím alebo banánové lievance sú hotové za pár minút. Ideálne je raňajkovať spolu s partnerom a spraviť si z toho rituál, takú krátku pohodovú chvíľku.

● Desiaty a olovranty je dobré mať pripravené vopred, pokojne zamrazené. Je to praktické a šetrí to čas. Mať v taške domácu müsli tyčinku je na nezaplatenie, hlavne keď vás chytí hlad a hrozí, že by ste si kúpili niečo menej zdravé.

Ak ako je na tom Peter dnes? Volal mi pred pár dňami, chcel sa pochváliť ako sa mu darí. Jeho slovami:

“Po troch mesiacoch som vďaka jedálničku schudol vyše 16 kíl. Predtým som pil veľmi veľa coca-coly a jedol fast food, všetko sa zmenilo a ja som bol tak nadšený, že som inšpiroval aj manželku. Spolu si varíme, pripravujeme jedlo do práce do dózičiek. Spoločné rána si neviem vynachváliť. Vstávame o pol hodiny skôr aby sme mali spolu pohodové raňajky. Už sa aj manželke podarilo zhodiť 10 kíl! Za mňa veľká spokojnosť!”

Prikladám aj pre vás zopár receptov pre inšpiráciu:

Zdravý snack: domáca müsli tyčinka
Chutné, zdravé a rýchle raňajky

Autor: PharmDr. Patrícia Martišovičová

Farmaceut, Člen tímu Medifo

Lekárenská ambulancia Nitra

 

Do ďalšieho príbehu
o obezite ostáva

Deň (- y)

:

H(s)

:

Minúta(y)

:

Druhý(s)

Môžete počkať na ďalší príbeh alebo spraviť prvý krok

Príďte sa poradiť do špecializovaných lekární o tom, ako upraviť vašu životosprávu a nechajte si vypracovať stravovací plán na mieru vašej diagnóze.

Ďalšie príbehy

Michal Grajciar: rok po

Michal Grajciar: rok po

Darí sa mi celkom fajn. Problém je, že keď som počas pandémie bol zavretý doma a trénoval len doma, tak som sa začal nudiť a rozjedol som sa. Vypadol mi poriadny tréning.

Pacient s diabetickou nohou

Pacient s diabetickou nohou

Počas mojej praxe na chirurgickom oddelení nám z chirurgickej ambulancie volá službukonajúca sestra, že posielajú na oddelenie ťažší prípad. Bol to mladý tridsaťpäťročný muž s výraznou obezitou a diabetickou nohou vo veľmi zlom stave.

Zdravá pizza

Zdravá pizza

Pizza, tradičné talianske jedlo, ktoré sa teší obľube aj u nás. Väčšina ľudí si však pizzu vychutnáva v reštauráciach, alebo si ju dá doviesť domov. Čo tak si pripraviť pizzu aj doma? Najlepšie, aby bola zdravá, nenáročná na prípravu a zároveň aj chutná

Obezita a sedenie

Obezita a sedenie

Ľudské telo je vo svojej podstate stvorené na pohyb. Pohyb je preň prirodzený a nevyhnutný. Avšak za niekoľko posledných desiatok rokov sa, najmä v euro-americkej kultúre, usídlil sedavý štýl života. Sedíme v aute, v práci a následnej po návrate domov presedíme niekoľko hodín pri Netflixe.

Prvých 15 kg dole s E66 radami

Prvých 15 kg dole s E66 radami

O jedálniček som požiadala minulý rok v septembri. Hľadala som cez Google Michala Páleníka a narazila na stránku e66.sk. V žiadosti o jedálniček bola aj otázka “Ako ste sa o nás dozvedeli?”, do ktorej som napísala “Ako asi všetci – cez Extrémne premeny :)”

Obezita a imunita

Obezita a imunita

Pohľad na tukové tkanivo sa v ostatných rokoch od základu zmenil. Tukové tkanivo nepredstavuje iba pasívnu zásobáreň energie, ale predovšetkým je to aktívny endokrinný a aj aktívny imunitný orgán. V súčasnosti máme veľké množstvo vedecky podložených informácií o významnej súvislosti medzi obezitou…

Ľahká večera

Ľahká večera

Málokto z nás je po príchode z práce odhodlaný stáť nekonečnú dobu pri hrncoch, aby si uvaril síce chutnú, ale komplikovanú večeru. Na druhej strane máte chuť na teplé varené jedlo.

Banánové smoothie

Banánové smoothie

To, že smoothie sú úžasné vieme už dávno. Stačí jeden pohár denne, aby sme doplnili väčšinu potrebných vitamínov, minerálov a aj stopových prvkov, a cítili sa nabudený a plný energie.

Obezita a vitamín D

Obezita a vitamín D

Z celej plejády vitamínov je jeden, na ktorý je vhodné upriamiť pozornosť, pokiaľ trpíte obezitou, alebo pokiaľ je obézna osoba vo vašom okolí. Je to vitamín D.

Inšpirujte sa príbehom klientky Michala Páleníka

Inšpirujte sa príbehom klientky Michala Páleníka

Mnohokrát ma oslovujú ľudia v súvislosti s otázkou vytvorenia stravovacieho režimu na mieru, nastavenia správnych návykov, odporúčaním suplementácie a iných záležitostí súvisiacich s procesom chudnutia.

Priberanie v tehotenstve

Priberanie v tehotenstve

Tehotenstvo nie je choroba. To je isto pravda avšak, ak je tehotná žena obézna, alebo počas tehotenstva dôjde k veľmi výraznému navýšeniu telesnej hmotnosti, potom sa pomerne často stretávame s tehotenskými komplikáciami.

Obezita a pracovný život

Obezita a pracovný život

Brať obezitu na ľahkú váhu je nebezpečné, keďže je rizikovým faktorom pre množstvo ochorení, ako napríklad ateroskleróza, trombóza žíl a ostatné srdcovo-cievne choroby, žlčové kamene, choroby kĺbov a chrbtice, cukrovka, karcinóm prsníka a kožné infekcie.

Bola som klasickým prípadom večnej dietárky

Bola som klasickým prípadom večnej dietárky

Keď už sa moja váha začala blížiť stovke, uvedomila som si, že problém nemôžem ďalej popierať a začalo moje osobné peklo. Moje telo a zdravie bolo vždy na poslednom mieste v rodine. Pri deťoch som jedla len úchytkom, alebo večer a dojedala som detské porcie.

Kde je problém so stravovaním detí?

Kde je problém so stravovaním detí?

Výživa, ako jeden z hlavných epigenetických faktorov ovplyvňujúcich naše celkové zdravie či chorobnosť, hrá kľúčovú úlohu už u detí. Aké chyby sú typické v stravovaní malých detí, ktoré sa replikujú v mnohých rodinách? Poďme si povedať aspoň o tých najpodstatnejších.

Partneri projektu

MUDr. Adela
Penesová, PhD.

lekárka, vedkyňa

doc. MUDr. Mária
Belovičová, PhD., mim. prof.

lekárka, profesorka

Mgr. Michal Páleník

odborník na výživu a pohyb

PharmDr. Ján Holec

klinický farmakológ

PharmDr. Peter Stanko

farmaceut