fbpx

Obezita a vitamín D

Z celej plejády vitamínov je jeden, na ktorý je vhodné upriamiť pozornosť, pokiaľ trpíte obezitou, alebo pokiaľ je obézna osoba vo vašom okolí. Je to vitamín D.

Mnohé štúdie ukazujú, že až 77 % obyvateľov v našej oblasti nemá v tele dostatok vitamínu D. Častý je nedostatok vitamínu D v krajinách nad 40. stupňom severnej šírky. Pre ilustráciu, Bratislava, Banská Bystrica aj Košice ležia približne na 48. stupni.

Vitamín D je rozpustný v tukoch. Pri obezite dochádza k ukladaniu a viazaniu vitamínu D v premnoženom tukovom tkanive. To vedie k nízkej hladine v krvi s následnými prejavmi nedostatku.

Nedostatok vitamínu D sa prejavuje okrem iného nesprávnym fungovaním svalov (stuhnutosť, kŕče, znížený výkon a podobne), zníženou pevnosťou kostí a zhoršeným fungovaním imunitného systému. Jediným riešením je dodávanie vyšších dávok vitamínu D cestou stravy a doplnkov výživy.

Keďže pre premenu vitamínu D v tele je nevyhnutné slnečné žiarenie dostatočnej intenzity, je v našich končinách veľmi častým javom nedostatok vitamínu D v tele počas zimných mesiacov. Obézni ľudia sú preto počas zimných mesiacov ohrození nedostatkom vitamínu D ešte viac.

Ďalším rizikovým faktorom pre nedostatok vitamínu D u obéznych osôb je okrem nedostatku slnečného žiarenia aj menopauza a obdobie po menopauze u žien.

Optimálnu hladinu vitamínu D v tele dosiahneme suplementáciou u dospelého človeka podávaním denných perorálnych dávok vitamínu D v intervale 1 800 až 4 000 IU (International Unit – medzinárodná jednotka na vyjadrenie obsahu/množstva pre konkrétnu látku).

Ako horný limit pre perorálnu substitúciu vitamínom D sa považuje dávka 10 000 IU za deň. Pri vyšších dávkach už hrozia toxické príznaky.

Bežnou stravou sa dá zabezpečiť asi iba 10 až 20 % dennej potreby vitamínu D. Z bežných potravín sú bohaté na vitamín D napríklad:

● losos (400 IU na 100 g)
● tresčia pečeň (1 000 IU na 100 g)
● hydinová pečeň (50 IU na 100 g)
● kravské mlieko (0,3 – 50 IU na 100 ml)

V prípade suplementácie pomocou výživových doplnkov sa u obéznych pacientov sa odporúča 2 – 3x vyššia dávka, ako u bežného dospelého. Počiatočná aspoň 6 000 – 10 000 IU/deň po dobu 6 týždňov, nasleduje udržiavacia terapia 3 000 – 6 000 IU/deň).

V prípade nižšieho príjmu tuku pri procese znižovania telesnej hmotnosti u obéznych ľudí hrozí aj zhoršené vstrebávanie vitamínu D do organizmu. Aj v tomto období je vhodné dbať na zvýšený prísun vitamínu D.

Niektoré odborné práce skúmajú možné mechanizmy podpory procesu chudnutia a tiež znižovania hladiny cholesterolu a tukov v tele práve suplementáciou vitamínu D. Teórií o mechanizmoch je viacero, avšak žiadna z nich nie je zatiaľ spoľahlivo potvrdená.

V prípade potreby užívania výživových doplnkov s vitamínom D je najvhodnejšie poradiť sa s lekárnikom. Okrem najvhodnejšej formy a dávkovacej schémy vie poradiť aj s tým, ako užívať vitamín D vzhľadom na príjem potravy.

Autor: PharmDr. Peter Stanko

Autor je farmaceut-lekárnik s dlhoročnou praxou v lekárni, kde sa špecializuje predovšetkým na liekové a suplementačné poradenstvo, riešenie liekových problémov a na preventívnu starostlivosť v oblasti ochorení srdcovo-cievneho systému a metabolických ochorení. Od roku 2001 až dodnes vedie lekárenskú ambulanciu v Univerzitnej lekárni farmaceutickej fakulty UK v Bratislave.

Do ďalšieho príbehu
o obezite ostáva

Deň (- y)

:

H(s)

:

Minúta(y)

:

Druhý(s)

Môžete počkať na ďalší príbeh alebo spraviť prvý krok

Príďte sa poradiť do špecializovaných lekární o tom, ako upraviť vašu životosprávu a nechajte si vypracovať stravovací plán na mieru vašej diagnóze.

Ďalšie príbehy

Michal Grajciar: rok po

Michal Grajciar: rok po

Darí sa mi celkom fajn. Problém je, že keď som počas pandémie bol zavretý doma a trénoval len doma, tak som sa začal nudiť a rozjedol som sa. Vypadol mi poriadny tréning.

Pacient s diabetickou nohou

Pacient s diabetickou nohou

Počas mojej praxe na chirurgickom oddelení nám z chirurgickej ambulancie volá službukonajúca sestra, že posielajú na oddelenie ťažší prípad. Bol to mladý tridsaťpäťročný muž s výraznou obezitou a diabetickou nohou vo veľmi zlom stave.

Zdravá pizza

Zdravá pizza

Pizza, tradičné talianske jedlo, ktoré sa teší obľube aj u nás. Väčšina ľudí si však pizzu vychutnáva v reštauráciach, alebo si ju dá doviesť domov. Čo tak si pripraviť pizzu aj doma? Najlepšie, aby bola zdravá, nenáročná na prípravu a zároveň aj chutná

Obezita a sedenie

Obezita a sedenie

Ľudské telo je vo svojej podstate stvorené na pohyb. Pohyb je preň prirodzený a nevyhnutný. Avšak za niekoľko posledných desiatok rokov sa, najmä v euro-americkej kultúre, usídlil sedavý štýl života. Sedíme v aute, v práci a následnej po návrate domov presedíme niekoľko hodín pri Netflixe.

Prvých 15 kg dole s E66 radami

Prvých 15 kg dole s E66 radami

O jedálniček som požiadala minulý rok v septembri. Hľadala som cez Google Michala Páleníka a narazila na stránku e66.sk. V žiadosti o jedálniček bola aj otázka “Ako ste sa o nás dozvedeli?”, do ktorej som napísala “Ako asi všetci – cez Extrémne premeny :)”

Obezita a imunita

Obezita a imunita

Pohľad na tukové tkanivo sa v ostatných rokoch od základu zmenil. Tukové tkanivo nepredstavuje iba pasívnu zásobáreň energie, ale predovšetkým je to aktívny endokrinný a aj aktívny imunitný orgán. V súčasnosti máme veľké množstvo vedecky podložených informácií o významnej súvislosti medzi obezitou…

Ľahká večera

Ľahká večera

Málokto z nás je po príchode z práce odhodlaný stáť nekonečnú dobu pri hrncoch, aby si uvaril síce chutnú, ale komplikovanú večeru. Na druhej strane máte chuť na teplé varené jedlo.

Banánové smoothie

Banánové smoothie

To, že smoothie sú úžasné vieme už dávno. Stačí jeden pohár denne, aby sme doplnili väčšinu potrebných vitamínov, minerálov a aj stopových prvkov, a cítili sa nabudený a plný energie.

Inšpirujte sa príbehom klientky Michala Páleníka

Inšpirujte sa príbehom klientky Michala Páleníka

Mnohokrát ma oslovujú ľudia v súvislosti s otázkou vytvorenia stravovacieho režimu na mieru, nastavenia správnych návykov, odporúčaním suplementácie a iných záležitostí súvisiacich s procesom chudnutia.

Príbeh za zdravším životom s E66

Príbeh za zdravším životom s E66

Peter je manažér vo veľkej spoločnosti, pracuje dlhé hodiny hlavne za počítačom. Pohybu má počas dňa málo a väčšinu jedla zje po návrate domov. Predtým neraňajkoval, obed zjedol narýchlo v jedálni alebo nejakým fast-foodom pri počítači a doháňal to potom večer doma. Cez deň zvykol ešte piť kolu.

Priberanie v tehotenstve

Priberanie v tehotenstve

Tehotenstvo nie je choroba. To je isto pravda avšak, ak je tehotná žena obézna, alebo počas tehotenstva dôjde k veľmi výraznému navýšeniu telesnej hmotnosti, potom sa pomerne často stretávame s tehotenskými komplikáciami.

Obezita a pracovný život

Obezita a pracovný život

Brať obezitu na ľahkú váhu je nebezpečné, keďže je rizikovým faktorom pre množstvo ochorení, ako napríklad ateroskleróza, trombóza žíl a ostatné srdcovo-cievne choroby, žlčové kamene, choroby kĺbov a chrbtice, cukrovka, karcinóm prsníka a kožné infekcie.

Bola som klasickým prípadom večnej dietárky

Bola som klasickým prípadom večnej dietárky

Keď už sa moja váha začala blížiť stovke, uvedomila som si, že problém nemôžem ďalej popierať a začalo moje osobné peklo. Moje telo a zdravie bolo vždy na poslednom mieste v rodine. Pri deťoch som jedla len úchytkom, alebo večer a dojedala som detské porcie.

Kde je problém so stravovaním detí?

Kde je problém so stravovaním detí?

Výživa, ako jeden z hlavných epigenetických faktorov ovplyvňujúcich naše celkové zdravie či chorobnosť, hrá kľúčovú úlohu už u detí. Aké chyby sú typické v stravovaní malých detí, ktoré sa replikujú v mnohých rodinách? Poďme si povedať aspoň o tých najpodstatnejších.

Partneri projektu

MUDr. Adela
Penesová, PhD.

lekárka, vedkyňa

doc. MUDr. Mária
Belovičová, PhD., mim. prof.

lekárka, profesorka

Mgr. Michal Páleník

odborník na výživu a pohyb

PharmDr. Ján Holec

klinický farmakológ

PharmDr. Peter Stanko

farmaceut