fbpx

Inšpirujte sa príbehom klientky Michala Páleníka

Mnohokrát ma oslovujú ľudia v súvislosti s otázkou vytvorenia stravovacieho režimu na mieru, nastavenia správnych návykov, odporúčaním suplementácie a iných záležitostí súvisiacich s procesom chudnutia.

Nie všetkým môžem vzhľadom na časové kapacity pomôcť, preto som sa spojil s desiatkami na slovo vzatých odborníkov po celom Slovensku, aby sme spoločne úprimne a s najlepším svedomím a vedomím pomáhali nie hŕstke “vyvolených”, ale stovkám až tisícom z vás.

Dovoľte mi zdieľať preto s vami aspoň takto jeden z mnohých príbehov so šťastným koncom.

Pred niekoľkými mesiacmi ma oslovila pani, volajme ju pre diskrétnosť “Petra” so žiadosťou o konzultáciu a nastavenie stravovacieho režimu. Žiadosti som vyhovel a nasledovalo naše prvé stretnutie. Na stretnutí som zistil Petrine ciele, zdravotnú, rodinnú a pohybovú anamnézu a vysvetlil som jej, ako bude celý proces fungovať, a čo bude potrebné pred tým ako vôbec začneme.

Uvádzam niekoľko z Petriných ťažkostí:

● nevládze, rýchlo sa zadýcha a v poslednej dobe sa necíti dobre
● bolesť chrbta a ramena je na dennom režime
● tŕpnu jej ruky, má problémy so spánkom

Petrin hlavný cieľ:

● chcela by schudnúť z 96,5 kg na 72 kg, pretože by chcela mať druhé dieťa a vie, že obezita je rizikovým faktorom pri tehotenstve.

Z rodinnej anamnézy sa ukazuje, že aj otec aj mama majú problémy s nadváhou a mnoho iného. Prekážok je mnoho.

Petra však spravila dva nesmierne dôležité kroky:

1. priznala si, že má problém, ktorý sa jej dlhodobo nedarí riešiť
2. našla silu požiadať o pomoc.

Petru som po úvodnej konzultácii požiadal o absolvovanie merania telesnej kompozície, aby sme vedeli pravidelne zaznamenávať progres nie len čo sa hotnosti týka, ale najmä, aby sme vedeli či chudne tuk alebo svaly, a koľko presne.

Hmotnosť samotná je najmä u žien pred menopauzou skreslená kvôli menštruačným cyklom a následnej zmene hmotnosti spôsobenej prirodzeným zadržiavaním vody v niektorých fázach cyklu.

Vo výsledku môže niekedy človek snažiaci sa schudnúť robiť všetko správne a dokonca schudnúť na tuku a pri tom na hmotnosti sa to niekoľko dní, dokonca týždňov nemusí vôbec prejaviť, čo býva často veľmi stresujúce.

Petre som rovnako poslal na vyplnenie dotazník chuťových preferencií, aby som vedel, čo jej chutí a čo nie. Ak vám niečo vyslovene nechutí, nikdy to nebudete dlhodobo jesť. Chuťové preferencie sú jedna z najdôležitejších premenných, ktoré zohľadňujem.

Na záver som ju poprosil o to, aby si 7 po sebe nasledujúcich dní písala, čo a v akom množstve jedáva a pije, akú fyzickú aktivitu vykonáva počas týždňa a ako spáva pre lepšiu predstavu o jej každodennom živote.

Akonáhle mi Petra dodala všetky potrebné informácie, zanalyzoval som jej telesnú kompozíciu, stravovacie návyky, pitný a spánkový režim, chuťové preferencie a navrhol som riešenie.

S Petrou sme sa následne stretli po druhý krát. Na stretnutí som jej detailne vysvetlil, kde som identifikoval najväčší priestor na vylepšenie v súvislosti s jej životosprávou a naopak, čo nie je až tak podstatné. Odovzdal som jej personalizovaný stravovací režim v rámci ktorého som pre každý týždeň popísal aj základné inštrukcie k pohybovému, spánkovému a pitnému režimu a nastavil jej ciele pre nasledujúce týždne. Platili 2 základné pravidlá.

● nedávame si v viac ako 2 inštrukcie za týždeň a
● nejdeme do ďalších inštrukcií, kým predchádzajúce nemáme zvládnuté aspoň na 70 %.

S Petrou sme boli v nasledujúcich 4 týždňoch v kontakte a učili sme sa reagovať na rôzne situácie počas tohto obdobia. Na konci mesiaca sme sa opäť odmerali na prístroji, ktorý analyzuje telesnú kompozíciu (bioimpedančné meranie) a zhodnotili doterajší priebeh. Výsledky boli výborné! Petra pribrala na svaloch a zhodila niekoľko kíl tuku. V Petrinom prípade som zhodnotil, že dokáže dodržiavať inštrukcie samostatne a dohodli sme sa teda, že to skúsi sama a ozve sa ak by mala akékoľvek problémy alebo otázky.

Po niekoľkých mesiacoch sa mi Petra ozvala so skvelou správou:

Ahoj Michal,

hlásim sa po mesiacoch 🙂 Chcela som ti krátko napísať správu už dávnejšie, ale v zásade som nemala nejaké väčšie otázky k môjmu jedálničku. Pôvodne som mala cieľ do konca februára dosiahnuť 72 kg. Môj progres je myslím výborný, aj keď som sa cítila od januára mierne demotivovane. Vaha mi kolísala +/- 2kg a ja sa prakticky pohybujem este stale na 73,5 kg. Do cieľa je to kúsok a tento mesiac mi priniesol 2 zásadne porušenia môjho jedálnička kvôli mojim okrúhly narodeninám.

Preto v zásade nepodlieham panike. Po tých cheat dňoch som sa hneď vrátila k jedálničku a ten dodržujem skoro na 100 %. Mam cieľ ešte schudnúť pod 70 kg a chcela by som sa potom s tebou stretnúť a spýtať sa ako ďalej. Rada by som sa poradila ohľadom udržiavacieho jedálnička, ako ďalej pracovať na chudnutí tuku a naberaní nejakej tej svalovej hmoty. Chcem veľmi poďakovať za tvoju pomoc. Bez toho jedálnička by som sa nikdy neudržala tak dlho v režime. Ten spôsob prípravy stravy aj skladby jedál mi vyslovene vyhovuje, mám tam kopec obľúbených receptov, ktoré si striedam a nemám tak pocit, že stále dokola jem to isté. Kade chodím, tade o vás pozitívne rozprávam 🙂 Budem sa tešiť na dúfam čoskoré stretnutie po dosiahnutí môjho cieľa 🙂

Autor: Mgr. Michal Páleník

Michala možno poznáte z relácie Extrémne Premeny. Je odborníkom na výživu a pohyb. Založil spoločnosť Planeat, ktorá vyvíja profesionálnu nutričnú aplikáciu pre lekárov, nutričných špecialistov a trenérov.

Do ďalšieho príbehu
o obezite ostáva

Deň (- y)

:

H(s)

:

Minúta(y)

:

Druhý(s)

Môžete počkať na ďalší príbeh alebo spraviť prvý krok

Príďte sa poradiť do špecializovaných lekární o tom, ako upraviť vašu životosprávu a nechajte si vypracovať stravovací plán na mieru vašej diagnóze.

Ďalšie príbehy

Michal Grajciar: rok po

Michal Grajciar: rok po

Darí sa mi celkom fajn. Problém je, že keď som počas pandémie bol zavretý doma a trénoval len doma, tak som sa začal nudiť a rozjedol som sa. Vypadol mi poriadny tréning.

Pacient s diabetickou nohou

Pacient s diabetickou nohou

Počas mojej praxe na chirurgickom oddelení nám z chirurgickej ambulancie volá službukonajúca sestra, že posielajú na oddelenie ťažší prípad. Bol to mladý tridsaťpäťročný muž s výraznou obezitou a diabetickou nohou vo veľmi zlom stave.

Zdravá pizza

Zdravá pizza

Pizza, tradičné talianske jedlo, ktoré sa teší obľube aj u nás. Väčšina ľudí si však pizzu vychutnáva v reštauráciach, alebo si ju dá doviesť domov. Čo tak si pripraviť pizzu aj doma? Najlepšie, aby bola zdravá, nenáročná na prípravu a zároveň aj chutná

Obezita a sedenie

Obezita a sedenie

Ľudské telo je vo svojej podstate stvorené na pohyb. Pohyb je preň prirodzený a nevyhnutný. Avšak za niekoľko posledných desiatok rokov sa, najmä v euro-americkej kultúre, usídlil sedavý štýl života. Sedíme v aute, v práci a následnej po návrate domov presedíme niekoľko hodín pri Netflixe.

Prvých 15 kg dole s E66 radami

Prvých 15 kg dole s E66 radami

O jedálniček som požiadala minulý rok v septembri. Hľadala som cez Google Michala Páleníka a narazila na stránku e66.sk. V žiadosti o jedálniček bola aj otázka “Ako ste sa o nás dozvedeli?”, do ktorej som napísala “Ako asi všetci – cez Extrémne premeny :)”

Obezita a imunita

Obezita a imunita

Pohľad na tukové tkanivo sa v ostatných rokoch od základu zmenil. Tukové tkanivo nepredstavuje iba pasívnu zásobáreň energie, ale predovšetkým je to aktívny endokrinný a aj aktívny imunitný orgán. V súčasnosti máme veľké množstvo vedecky podložených informácií o významnej súvislosti medzi obezitou…

Ľahká večera

Ľahká večera

Málokto z nás je po príchode z práce odhodlaný stáť nekonečnú dobu pri hrncoch, aby si uvaril síce chutnú, ale komplikovanú večeru. Na druhej strane máte chuť na teplé varené jedlo.

Banánové smoothie

Banánové smoothie

To, že smoothie sú úžasné vieme už dávno. Stačí jeden pohár denne, aby sme doplnili väčšinu potrebných vitamínov, minerálov a aj stopových prvkov, a cítili sa nabudený a plný energie.

Obezita a vitamín D

Obezita a vitamín D

Z celej plejády vitamínov je jeden, na ktorý je vhodné upriamiť pozornosť, pokiaľ trpíte obezitou, alebo pokiaľ je obézna osoba vo vašom okolí. Je to vitamín D.

Príbeh za zdravším životom s E66

Príbeh za zdravším životom s E66

Peter je manažér vo veľkej spoločnosti, pracuje dlhé hodiny hlavne za počítačom. Pohybu má počas dňa málo a väčšinu jedla zje po návrate domov. Predtým neraňajkoval, obed zjedol narýchlo v jedálni alebo nejakým fast-foodom pri počítači a doháňal to potom večer doma. Cez deň zvykol ešte piť kolu.

Priberanie v tehotenstve

Priberanie v tehotenstve

Tehotenstvo nie je choroba. To je isto pravda avšak, ak je tehotná žena obézna, alebo počas tehotenstva dôjde k veľmi výraznému navýšeniu telesnej hmotnosti, potom sa pomerne často stretávame s tehotenskými komplikáciami.

Obezita a pracovný život

Obezita a pracovný život

Brať obezitu na ľahkú váhu je nebezpečné, keďže je rizikovým faktorom pre množstvo ochorení, ako napríklad ateroskleróza, trombóza žíl a ostatné srdcovo-cievne choroby, žlčové kamene, choroby kĺbov a chrbtice, cukrovka, karcinóm prsníka a kožné infekcie.

Bola som klasickým prípadom večnej dietárky

Bola som klasickým prípadom večnej dietárky

Keď už sa moja váha začala blížiť stovke, uvedomila som si, že problém nemôžem ďalej popierať a začalo moje osobné peklo. Moje telo a zdravie bolo vždy na poslednom mieste v rodine. Pri deťoch som jedla len úchytkom, alebo večer a dojedala som detské porcie.

Kde je problém so stravovaním detí?

Kde je problém so stravovaním detí?

Výživa, ako jeden z hlavných epigenetických faktorov ovplyvňujúcich naše celkové zdravie či chorobnosť, hrá kľúčovú úlohu už u detí. Aké chyby sú typické v stravovaní malých detí, ktoré sa replikujú v mnohých rodinách? Poďme si povedať aspoň o tých najpodstatnejších.

Partneri projektu

MUDr. Adela
Penesová, PhD.

lekárka, vedkyňa

doc. MUDr. Mária
Belovičová, PhD., mim. prof.

lekárka, profesorka

Mgr. Michal Páleník

odborník na výživu a pohyb

PharmDr. Ján Holec

klinický farmakológ

PharmDr. Peter Stanko

farmaceut